pondělí 23. února 2009

Destinační marketing


Manažeři destinací, hotelů, areálů, poskytovatelů zábavy a sportu v českém turistickém průmyslu jsou stále více nuceni přemýšlet co udělat, aby udrželi své tržby na úrovních, na které byli zvyklí v minulých letech. Toto platí více než kde jinde o Praze, která je a byla jasnou turistickou dominantou. I v turistickém průmyslu platí to, o čem se již v reklamě a marketingu mluví dlouho, že tzv. šeptanda nebo chcete-li word-of-mouth funguje lépe, než kterákoli reklama.

Praha již není v trendu

Když jsem se ptal na názor mého učitele angličtiny, který je v každodenním styku s turisty v Praze, bylo mi řečeno, že šeptanda o Praze je nyní postavená tak, že Praha je pořád magická, nicméně pro pragmatičtější návštěvníky, kteří navíc již v Praze byli je poměrně drahá a za tu cenu postrádá adekvátní služby. Z pohledu zábavy začínají Prahu zastiňovat jiná města, jako Kyjev nebo Riga.

Dobrý potenciál regionů

Na každoročních setkáních v rámci Tourfilmu, který naše komunikační skupina pravidelně pořádá mám stále lepší pocit z připravenosti regionů nalákat návštěvníky. Na rozdíl od Prahy musí lidé v regionech mnohem více pracovat na tom, aby turisty získali. Pracují s méně atraktivními lokalitami, bojují se špatnou infrastrukturou a přesto dosahují výsledků. Proto se dá říci, že jsou vlastně lépe připraveni.

Příležitosti pro ČR

Když se řekne destinační marketing, slyšíme hesla, jako nabídnout služby s přidanou hodnotou, lépe pochopit zákazníka, jít s trendem. Málokdy jsou však slyšet konkrétní uchopitelné strategie či taktiky. Při tvorbě radiového spotu, který měl za cíl přilákat Švédské turisty do ČR jsme v naší agentuře identifikovali následující příležitosti:

ČR je zemí sportovců, skoro každý den nabízí ve všech regionech fotbalová, hokejová či jiná utkání a klání. Tato jsou téměř vždy za nízké ceny, avšak se skvělou atmosférou, při které turista pozná skutečnou kulturu země (ne pouze tu proklamovanou kulturu klasické hudby a folkloru, která je chybně plošně propagována, ale určena úzké cílové skupině).

ČR je zemí svobody: Náboženské, politické, názorové, kulturní. Ještě pořád není naše země svázána pravidly, na které jsou lidé zvyklí v západních demokraciích, navíc nabízí zajímavý kontrast bývalé postsovětské kultury a architektury spolu s nově vznikající konzumní multikulturelní společností. Parciální příležitostí této kategorie je cestování vlakem. ČR má úžasnou síť lokálek, zapadlých nádraží, která se již v podstatě svým standardem nehodí pro normální dopravu, ovšem pro turismus je ideálním celorepublikovým technickým a někdy i lidským skanzenem.

ČR nabízí úchvatnou a pestrou krajinu v mikrolokalitách, které lze prozkoumat během jednoho nebo dvou dnů. Každá z lokalit je jiná, má své kouzlo, nabízí skvělou infrastrukturu značených stezek.

Žádné komentáře:

Okomentovat